Har ditt företag utfört rot- och/eller ruttjänster under 2019? Då är det viktigt att komma ihåg att
31 januari 2020 är sista dagen för att begära utbetalning!
Om din kund har betalat dina fakturor under 2019 så måste din begäran om utbetalning ha kommit in till Skatteverket senast den 31 januari 2020. Skulle din ansökan komma in senare så går du tyvärr miste om utbetalningen från Skatteverket. Därför är det viktigt att begäran kommer in i tid!
Från 1 januari 2020 gäller nya regler!
Behöver du hjälp med att fakturera rot- eller rutfakturor så att allt blir rätt med Skatteverket och att fakturorna följer reglerna? Hör då gärna av dig till oss på Sifferhjälpen!
Kravet som gäller från den 1 januari 2020 är att betalningen görs elektroniskt.
De nya reglerna gäller även för arbete som du utfört under 2019 men som kommer att betalas under 2020, dvs att betalningen för rot- eller ruttjänsten sker elektroniskt.
Vad anses då vara en elektronisk betalning?
Enligt Skatteverket är exempel på elektronisk betalning följande:
• Betalning med kontokort
• BankID
• Swish
• Inbetalningskort på bank
eller via e-tjänst
Detta innebär att kunden inte kan betala arbetet med ett presentkort. Kravet på elektronisk betalning gäller när rotarbetet eller rutarbetet betalas enligt den så kallade fakturamodellen.
Vill du ha mer information kring rot- och rutavdrag, kontakta någon av våra erfarna ekonomer på Sifferhjälpen!
Ytterligare information hittar du även på Skatteverkets hemsida