Digitaliseringsprocess
_______

 

Vill du förenkla din bokföring, förbättra kontrollen på företagets ekonomi, försäkra dig om att du får betalt för dina utlägg och samtidigt ha bokföringen uppdaterad i realtid så att du alltid vet hur företaget går? Låt oss hjälpa dig med att digitalisera din ekonomifunktion och samtidigt ge dig ett fast pris fritt från överraskningar.

Vi arbetar i ett molnbaserat redovisningsprogram där du lätt kan följa din bokföring. Detta gör så att du kan se din bokföring online närsomhelst!

1. Leverantörer och leverantörsbetalningar

Du får en e-postadress som går direkt till redovisningsprogrammet dit leverantörerna kan maila fakturan. Du kontrollerar och godkänner fakturan. Vi ser den inkomna fakturan i programmet, vi bokför den på rätt konto och därefter skickas den till betalning och betalas i tid på förfallodagen. Du får ett mail om att det finns betalningar att godkänna på banken. Om du får fakturor brevledes så scannar du fakturan till e-postadressen i redovisningsprogrammet sedan hanterar vi den på samma sätt som ovan.

När leverantörsfakturan är betald bokförs utbetalningen och din leverantörsreskontra är uppdaterad. Du har alltid koll på vad som är betalt och obetalt. På det här sättet slipper du dessutom onödiga påminnelseavgifter och kan ägna din tid åt annat istället.

2. Kundfakturor

Du kan lätt skapa dina fakturor i programmet och därefter maila dem till kunderna eller så hjälper vi till att skapa fakturorna om du så önskar. Oavsett vilken metod du väljer så bokför vi dem och när kunden betalar så bokförs inbetalningen samma dag. Det gör att du alltid har koll på din kundreskontra varje dag.

Om kunden inte betalar i tid så kan du välja om du vill påminna kunden själv eller om du vill att vi påminner kunden om fakturan. I så fall skickar vi ut en påminnelse efter sju dagar och du kan fokusera på att vårda kundrelationen istället för att jaga obetalda fakturor.

3. Utlägg och kvitton

För att lättare kunna ha koll på dina kvitton så finns det en mobilapp som du laddar ner och som är kopplad till redovisningsprogrammet. Kvittona skickas genom appen in i systemet och vi bokför dina utlägg. Genom att digitalisera alla dina utlägg, representationskvitton, traktamenten och milersättningar slipper du onödig administration och kan ägna tiden åt att utveckla företaget istället samtidigt som du får bättre kontroll på både företagets och din egen ekonomi.

4. Momsrapportering och Arbetsgivaravgifter

När alla fakturor och kvitton är bokförda är det dags att ta fram en momsrapport. Vi skickar in momsrapporten digitalt till skatteverket och du får besked om hur mycket du ska betala i moms eller få tillbaka.

Om du vill hjälper vi dig med att beräkna och säkerställa arbetsgivavgifter samt se till att deklaration och avgifter kommer i rätt tidpunkt.

5. Bokslut, årsredovisning och inkomstdeklaration:

När året är slut och det är dags för bokslut så träffas vi och går igenom resultatet för att se vad som ska göras. Kanske finns det bokslutsdispositioner du kan göra för att minska företagets skattebelastning eller andra avsättningar som förbättrar företagets långsiktiga ekonomi. Därefter gör vi klart bokslutet och skapar årsredovisningen. När du godkänt årsredovisningen skickar vi in den digitalt till bolagsverket. Därefter upprättar vi företagets inkomstdeklaration och skickar in även den digitalt till skatteverket.